Som jag ser det, är det omöjligt att föra ett meningsfullt samtal om filmer för kontra enbart om barn, om man inte skiljer mellan barnfilmer och barnskildringar. Det vill säga: mellan de filmer som barn självmant uppsöker, begriper, gillar och vill se om – om och om igen – respektive dem som konstnärer, föräldrar, kritiker och pedagoger önskar att barn såge och därför rekommenderar.
På de barnfilmsfestivaler som även har barnjurys, ger barnen alltid förstapriset till helt andra filmer än vuxenjuryn gör. De vuxna som uttalar sig auktoritativt om filmernas kvaliteter måste väl ändå någon gång fundera över möjliga skäl till olikheterna?! Fast man bryr sig kanske inte? Behöver ju inte. Anser sig självklart som kunnigare. Normen.
Detta nedan är i vart fall min syn på saken. Jag har aldrig läst/hört någon annan försöka utreda detta. Hur är detta möjligt?! Låtsas folk vara blinda och döva?
Barnfilm
Barnfilmer riktar sig till en införstådd och handlar nära nog alltid om barns eller barnlika gestalters positiva samspel och lek med jämnåriga, snarare än om problematiska barn-förälder- eller barn-vuxenrelationer. Barnfilmer cirklar oftast kring hur en duo eller grupp unga själva ska klara av att hantera ett ”lagom” svårt problem, tillsammans reda sig helt utan vuxna, få glömma dem för en stund eller strunta i dem och bara ha kul.
Filmerna betonar vänskap, sammanhållning och barnens sammantagna kompetens. De har inte, så som barnskildringarna, någon individuell ”hjälte” eller ”offerhjälte” i centrum, via vars blick mot vuxna åskådaren betraktar händelserna. Filmerna har ofta inget centralt subjekt överhuvudtaget, utan ett par eller tre-fyra relativt jämbördiga kompisar i fokus, ibland med en av dem som ”lekledare”.
Barnfilmer talar till en jämlike, men kritiseras ibland av recensenter för att vara harmlöst gulligull, eviga sommarlov, med barngäng som sätter töntiga eller omoraliska vuxna i skamvrån eller rent av i fängelse. Det kan röra sig om bovar såväl som poliser, föräldrar såväl som lärare och präster. ”Skurken” i berättelsen är relativt lättigenkännlig för sin avsedda unga publik, men mer komisk än hotfull. Barnfilmens uppmuntrande story och dess lyckliga slut torde vara effektivare som uppväxthjälp, eftersom den ställer åskådare och uppeppande figurer på mer jämlik fot. Här framträder en kompetent barngrupp, d.v.s. kollektivet snarare än det Kompetenta barnet. Filmen skänker glädje och framtidshopp.
Barnskildring
En enkel tumregel skulle kunna lyda, att fokuserar filmen ett enda barn är den med stor sannolikhet en barnskildring riktad till vuxna. Inte sällan rör sig handlingen då om hur barnet ska kunna klara sig i en specifik vuxendominerad miljö. Dessa filmer anses ”inte sky svåra ämnen” såsom barns utsatthet och maktlöshet, föräldrars likgiltighet alternativt vuxnas enorma förväntningar på barn. Även om andra barn finns runt protagonisten, inte minst mobbare, rör huvudtemat ändå barnets förhållande till vuxenvärlden och vuxnas agerande eller brist på ingripande. Också frånvarande vuxna är ytterst närvarande i barnens tankeliv. Denna sorts berättelser är alltså vuxenfilmer.
Barnskildringen talar från en auktoritetsposition om någon sårbar, utsatt eller negligerad liten stackare, i behov av vuxnas beskydd, räddning eller råd. Den riktar huvudsakligen sin varning till en vuxen beträffande liknande reella barns förmodat hotade framtid, såvida nu inte den gode vuxne åskådaren (likt filmskaparen), varnar, inskrider och hinner förebygga skadorna. Samtidigt anses samma barn vara Kompetent enligt filmmakarna, snarare än enligt filmens vuxna. Vem eller vad som förorsakar barnet lidande eller svårigheter är inte alltid tydligt uttalat – eller varför? – och särskilt svårt att begripa för en barnpublik.
Form och stil skiljer sig likaså åt mellan de bägge filmtyperna. Filmerna som talar till vuxna kan ha konstnärliga anspråk. De har inte sällan klassisk musik eller mer av tystnad, udda kameravinklar, stiliseringar och ”symbolisk” bildspråk. Filmerna ifråga har också ofta ett s.k. öppet slut, vilket barn ogillar. De vill veta ”hur det går”. Filmer om barn(dom) faller i de allra flesta fall inom genren konstfilm. (Jo, konstfilm är också en genre!)
Barnskildringar är tystare vad det fokuserade barnets egen röst anbelangar och den utsatte har oftast ingen kamrat att dela sina funderingar med, utan filmen domineras av vuxnas tal inbördes, men även av dessas tal riktat till den till synes stumma barnkaraktären. Däremot talas det mer sällan med barnet ifråga. Verbal kommunikation är förstås en vuxen domi-nansform, där de äldre nästan alltid vinner över barn. Barns tystnad är, till skillnad från vuxnas dito, inget maktmedel.
(Skillnaderna mellan barnfilm och barn(doms)skildring utvecklas vidare på sid. 153-169 i min bok Vänstervridna? Pedagogiska? Av högre kvalitet? (2012).)
För övrigt anser jag att ingen längre bryr sig om barnkultur, utan bara om vuxnas arbetstill-fällen inom det barnkultiverande systemet. Ska svensk films kräftgång motverkas, måste nog olika stödåtgärder börja ges till barnfilm snarare än som hittills skett till barnskildringar med 10 000-20 000 åskådare – varav gissningsvis högst 1 000 är barn.
Den som är kritisk till upphöjandet av barnskildringar (eller ännu tvivelaktigare abstrakta barndomsskildringar) och till nonchalansen gentemot barnfilm bör verka för att 2000-talet blir ”BARNENS århundrade”! ”Barnets århundrade” visade sig ju långt före millennie-skiftet föga förvånande vara en visserligen from, men förhastad, förhoppning… Enskilda barns perspektiv går lätt att bortförklara som undantag. Inte barnkollektivs!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar