Margareta Rönnberg
”Lilla hjärtat är en mullvad” – ”Nä, pengvin!”
En studie av kontroversen kring Stina Wirséns filmfigur (2013)
”Lilla hjärtat är en mullvad” – ”Nä, pengvin!”
En studie av kontroversen kring Stina Wirséns filmfigur (2013)
I. ”Lilla hjärtat-sakens” förlopp och förlöpningar 9
Detta har hänt 10
”Jag har inte sett filmen, men...” 20
Vad hände sen? 23
Viktig terminologi 33
II. Debattens karikatyrer av Lilla hjärtat 43
Vad är Lilla hjärtat egentligen för figur – som barn ser det? 44
Vad gör figurerna, enligt de yngsta? 48
Fler barnreaktioner 50
Äldre barns större genrekompetens inverkar 52
Golliwogens nya kläder? 54
Lilla hjärtat is not a pickaninny – she is a person! 57
Vuxnas åldersblindhet och adulto-normativiteten 60
Är hudfärgen ett tillräckligt skäl? 63
”Sweden’s Little Sweetheart”? 64
III. Kampanjens argument och motargument 67
”Lilla hjärtat representerar förtrycket av svarta” 67
Existerar nationella receptionsskillnader? 69
Kan man bli kränkt å andras vägnar? Retroaktivt? I förväg? 73
Skyddas barn på detta vis från att ”internalisera rasism”? 74
Barn förstår inte... 77
Vems tolkningsföreträde – ifall någons? 79
En fråga om konstnärens yttrandefrihet? 82
Bättre alternativ finns redan... 84
En medvetandehöjande kampanj? 85
Återanvändningen av ”återanvänder” 86
Ett avskräckande exempel på kampanjens debatteknik 88
En tveksam teorilektion i hjärtefrågan 95
IV. Debattens mer perifera aktörer 100
Kolleger 100
Konkurrenter 102
Detta har hänt 10
”Jag har inte sett filmen, men...” 20
Vad hände sen? 23
Viktig terminologi 33
II. Debattens karikatyrer av Lilla hjärtat 43
Vad är Lilla hjärtat egentligen för figur – som barn ser det? 44
Vad gör figurerna, enligt de yngsta? 48
Fler barnreaktioner 50
Äldre barns större genrekompetens inverkar 52
Golliwogens nya kläder? 54
Lilla hjärtat is not a pickaninny – she is a person! 57
Vuxnas åldersblindhet och adulto-normativiteten 60
Är hudfärgen ett tillräckligt skäl? 63
”Sweden’s Little Sweetheart”? 64
III. Kampanjens argument och motargument 67
”Lilla hjärtat representerar förtrycket av svarta” 67
Existerar nationella receptionsskillnader? 69
Kan man bli kränkt å andras vägnar? Retroaktivt? I förväg? 73
Skyddas barn på detta vis från att ”internalisera rasism”? 74
Barn förstår inte... 77
Vems tolkningsföreträde – ifall någons? 79
En fråga om konstnärens yttrandefrihet? 82
Bättre alternativ finns redan... 84
En medvetandehöjande kampanj? 85
Återanvändningen av ”återanvänder” 86
Ett avskräckande exempel på kampanjens debatteknik 88
En tveksam teorilektion i hjärtefrågan 95
IV. Debattens mer perifera aktörer 100
Kolleger 100
Konkurrenter 102
Recensenter 104
Bloggare, påhejare, ”kommentatorer” och ”gillare” 108
Biblioteksfolk 108
Kollektiv lärarinna i ”Liten bildskola” 112
Mörkrädsla: hot om svartlistning av ”mörka listan” 113
Stina Wirsén själv 113
V. Forskarnas roll respektive osynlighet 119
Synen på forskare och forskarnas synfel 119
”’Uppenbart rasistisk’ enligt forskare” 121
Vad bilder gör med människor – eller människor med bilder? 123
Barnkulturforskare efterlyses 125
Är kolsvarta bilderboksfigurer omöjliga i USA och Sydafrika? 127
Finns riktigt mörka barn i svenska bilderböcker för de yngsta? 131
VI. Vad säger ”rasforskningen”? 137
Har ”docktestet” något bevisvärde? 138
Vithetspreferens – ett tidsavhängigt fenomen? 141
Gäller dockpreferensen även för danska barn på 2000-talet? 142
Hur lär sig barn ras(istiska)attityder? 145
Sju vanliga rasmyter 146
”Alla vi röda är snälla och bra – fast inte alla dom blå!” 148
Hur kan man motverka rasfördomar? 148
VII. Vuxna förstår inte... 151
Lilla Hjärtat – spegel, fönster eller förstoringsglas? 151
”Hets mot konstgrupp?” 152
Kan bilder bli kränkta? 154
Existerar verkligen rasism utan rasister? 156
Vi är alla meta-rasister... 158
Lilla hjärtat – aktivisternas trojanska mullvad 160
Lilla hjärtat-striden – ett inverterat Könskriget 161
”Svarta barn är djur”? 163Kampanjen strider mot FN:s barnrättskonventions artikel 13 167
Referenser 171
Bloggare, påhejare, ”kommentatorer” och ”gillare” 108
Biblioteksfolk 108
Kollektiv lärarinna i ”Liten bildskola” 112
Mörkrädsla: hot om svartlistning av ”mörka listan” 113
Stina Wirsén själv 113
V. Forskarnas roll respektive osynlighet 119
Synen på forskare och forskarnas synfel 119
”’Uppenbart rasistisk’ enligt forskare” 121
Vad bilder gör med människor – eller människor med bilder? 123
Barnkulturforskare efterlyses 125
Är kolsvarta bilderboksfigurer omöjliga i USA och Sydafrika? 127
Finns riktigt mörka barn i svenska bilderböcker för de yngsta? 131
VI. Vad säger ”rasforskningen”? 137
Har ”docktestet” något bevisvärde? 138
Vithetspreferens – ett tidsavhängigt fenomen? 141
Gäller dockpreferensen även för danska barn på 2000-talet? 142
Hur lär sig barn ras(istiska)attityder? 145
Sju vanliga rasmyter 146
”Alla vi röda är snälla och bra – fast inte alla dom blå!” 148
Hur kan man motverka rasfördomar? 148
VII. Vuxna förstår inte... 151
Lilla Hjärtat – spegel, fönster eller förstoringsglas? 151
”Hets mot konstgrupp?” 152
Kan bilder bli kränkta? 154
Existerar verkligen rasism utan rasister? 156
Vi är alla meta-rasister... 158
Lilla hjärtat – aktivisternas trojanska mullvad 160
Lilla hjärtat-striden – ett inverterat Könskriget 161
”Svarta barn är djur”? 163Kampanjen strider mot FN:s barnrättskonventions artikel 13 167
Referenser 171
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar