Bo Widerberg gjorde aldrig någon långfilm för barn och dennes Fimpen (1974) utgör inget undantag. Filmen behandlas visserligen av nästan samtliga samtida recensenter och nutida filmpedagoger som en småtrevlig barnfilm, men är i själva verket en s.k. barnskildring. Med andra ord en berättelse om ett barn för främst vuxna, fast några kallade den för en ”barn- och familjefilm”. Snarare än skildra fotboll ur ett barns perspektiv, vill den uppenbarligen säga något om vuxnas relation till barn. Widerberg tycks, om än på ett något kluvet sätt, kommentera sin samtids syn och förväntningar på den uppväxande generationen och komma med egna rekommendationer.
Filmen ger upphov till många frågor: uttrycker berättelsen verkligen pojkens egna önskningar, eller blir han bara ett verktyg för vuxenvärldens syften och behov? Vilka behov och synsätt i så fall? Och varför just i mitten av 70-talet? Inte minst: varför lägger pojken redan vid sju års ålder fotbollsskorna på hyllan för gott? Vad kan en barnpublik tänkas säga om detta?
Inledningsvis ser landslagsstjärnan ”Mackan” (Magnus Härenstam) ”Fimpen” kicka boll på en grusplan tillsammans med äldre eller åtminstone betydligt större barn. ”Mackan” förlorar helt självförtroendet efter att han, med sina beryktade ”kolibrifötter”, blivit totalt bortfintad av 6-åringen döpt till Johan. Stjärnan tipsar ändå sitt krisande lag Hammarbys excentriske klubbledare (Ernst-Hugo Järegård) om ”Fimpens” fantastiska talang. Snart är karusellen i gång, men vad tyder på att det skulle röra sig om förverkligandet av en pojkdröm?
Redan grabbens öknamn – oavsett varifrån det kommer – antyder att denne, likt barn generellt, betraktas ur ett vuxet perspektiv. Ty vilket barn skulle komma på tanken att karakterisera en jämnårig utifrån den del av cigaretten som inte går att bruka, utan kastas bort, ja, trycks ned i gruset? Endast ersättningen för eftertexterna kan i denna film sägas vara gjorda utifrån en ännu icke läskunnig pojkes perspektiv och för dennes jämnåriga i biopubliken.
Ingenting tyder på att Johans högsta önskan är att få komma med i landslaget, åtminstone inte redan nu, fast möjligen som i många barns önskedrömmar, om sisådär tio år. En framtida karriär spolieras dock tydligen här, genom att inledas alldeles för tidigt. Pojken protesterar visserligen inte när han lyfts från lekplatsen till fotbollsstadion, ty karaktären tillåts inte ha några känslor eller åsikter överhuvudtaget förrän eventuellt mot filmens slut. När han väl är landslagsspelare, tvingas han dessutom stå vid sidan av kompisarnas fotbollslek.
Han iakttar med tårar rinnande nedför ansiktet de kamrater som han tidigare sparkade boll med. En förbipasserande tant, som menar att han väl också borde få vara med, får av de andra pojkarna svaret att ”han är för bra”. Detta trots att Johan i klubb- och landslaget inte ses spela bättre än han inledningsvis gjorde på lekplatsen – och då ju fick vara med. Vuxenvärlden tycks alltså frånta 6-åringen hans älskade bollek. Vad ”får” han istället? Filmen är faktiskt rätt otydlig på den punkten.
Efter att ”Mackans” klubbledare alltså fått syn på Johan och värvat pojken till Hammarbys A-lag, genomgår den dittillsvarande stjärnan en kris då denne enligt ledaren ”inte ens platsar i damlaget”. Hårdare knock kan förstås inte en man råka ut för... ”Fimpen” beskrivs av ledaren däremot som ”en överdjävel på fotboll”. Denne specialbeställer, inte utan svårighe-ter, fotbollsskor i storlek 23 till pojken, men inför premiären får målvakten Ronnie Hell-ström i omklädningsrummet hjälpa Johan att knyta skorna, ty 6-åringen kan själv ännu inte.
I Johans första match för Hammarby mot Åtvidaberg gör pojken sitt lags samtliga tre mål, varav ett med cykelspark. Hemma leker han med ett fjärrstyrt flygplan, när landslagsledaren Georg ”Åby” Ericson ringer och meddelar: ”Jag har bestämt att du ska spela på söndag!” Johans enda reaktion blir ”Ja, men jag har ju ingen tröja…”. Det ska dock fixas, lovar ”Åby”. Johan ses därefter ensam ta bussen till fotbollsstadion och planka in, för att ”känna på plan”. Han blir då bortkörd av en vaktmästare, som inte tror på pojkens påstående att han ska spela där på söndag. Det (då) kända nyhetsankaret Sven Lindahl bekräftar i tv-rutan dock att Johan är den ”yngste uttagne någonsin, 6 år”.
Johan hämtar själv ut sin landslagsdress på posten och provar den hemma framför spegeln. Det är snart dags för VM-kvalmatch mot Ungern, en kamp som Sverige inte får förlora, vilket reportern ideligen påpekar. Ungern leder efter ett tag med 2-0 och när Johan ber Ralf Edström om hjälp med skosnörena, blir det fritt fram på deras kant för Ungerns 3-0. ”Nu vill det till underverk om Sverige ska komma tillbaka!” Underverk är förstås just vad underbarn uträttar och Johan passar till två mål och gör själv det tredje. Domarens slutsignal ljuder och Ralf Edström och Roland Sandberg bär pojken på sina armar.
Tiden är nu inne för upprop i första klass och Johan känns igen av lärarinnan, fint spelad av Monica Zetterlund. ”Sportspegeln”, är Johans enda kommentar till henne. Han ritar sig själv tillsammans med en fotboll, när uppgiften lyder att göra ett självporträtt. Snart ska det bära iväg till Österrike för ännu en kvalmatch. SVT:s sportkommentator Arne Hegerfors frågar Johan om han är nervös, men får ett nekande svar. ”Åby” Ericson menar att det nog ska gå bra, då man för Johans skull har inköpt bilderboken Fjorton små björnar. Landslagsspelarna ses varje kväll turas om att läsa ur denna för att få pojken att somna, men de enda som slumrar till är högläsarna själva. Klipp till matchen. Återigen poängterar tv-reportern (Bengt Grive) att Sverige måste ha minst oavgjort. Johan nickar in 2-2-målet sekunderna före slutet.
I skolan sover dock Johan över sin bänk. Lärarinnan går bekymrad till rektor, men denne är istället uppslukad av ”Fimpens” fantastiska mål, som utageras med hjälp av stämplar och limstift på skrivbordet. Efter skoldagens slut besöker grabben och hans kompis för andra gången några kattungar, som nu fått ögon. Johan ber senare en tant läsa löpsedlarna, med lovord om honom. Någon dag därefter kommer rektor inrusande i klassen med ett koppel fotografer och vill sola sig i glansen av Johan. Rektorn upptar större delen av bilden lutad över den hukande pojken, som han beordrar ”Se glad ut nu, Johan!”. Pojken ser lika lite glad ut som alltid.
Landslagskollegorna klagar hos Ericson och menar att Johan ”lider hotelldöden” och att förbundet väl kunde köpa en annan bok som fungerar bättre. ”Åby” säger att det är en ”kostnadssak” och tycker själv att boken ju har kul teckningar och att spelarna väl kan anstränga sig lite och göra läsningen rolig. Johan är allt tröttare och deppar. ”Han springer ju runt och halvsover”, menar lagkamraterna (dock inte så att pojken hör). ”Kanske kunde ni hitta på nåt kul?”, undrar ”Åby”. Spelarna kommer med olika förslag. Storstjärnan Bosse Larsson säger att ”poker kan man ju inte spela med honom, han vinner ju hela tiden, det har jag inte råd med, jag har ju familj att försörja...”. ”Åbys” snilleblixt blir nu karusellåkning på tivoli, vilket visar sig så där lagom uppskattat av laget inklusive Johan.
Nya matchbilder från Johans spel i Hammarby följer, där pojken blir fälld, klagar på domaren för utebliven frispark (”Hur blåser du, din jävla lusfis?”) och blir varnad. I omklädningsrummet muttrar Johan att ”det blir inte bättre om man bara skäller, det blir sämre”. ”Mackan” sitter på läktaren och ler i mjugg åt varje miss och utbrott från Johans sida.
Fotbollen vs skolan
I skolan förklarar den ytterst vänliga och förstående lärarinnan för den sömnige Johan att han måste följa med i undervisningen också. Hon har tittat på matcher på tv och säger att han med sina korta ben ju måste springa mycket längre där på vänsterkanten än de andra spelarna gör. Kunde han inte spela center istället?, frågar hon. ”Näe, det går inte”, svarar Johan, men han kan inte förklara varför detta skulle kännas helt fel. Fast han måste ju lära sig att förklara, liksom lära sig ”A, B, C”, menar fröken.
Klipp till nytt kattbesök tillsammans med den jämnårige klasskamraten, som visar hur man kan könsbestämma kattungarna. Johan hör då plötsligt ett matchreferat från en radio i när-heten och inser att han glömt bort landskampen mot Frankrike. Han hejdar en taxi och kom-mer fram till Råsunda en bit in i andra halvlek, men gör ett halvdant inhopp och Frankrike vinner denna vänskapsmatch. Efteråt skriver Ralf Edström autografer till en grupp barn, men Johan tränger sig bara förbi, till barnens talkör ”Diva! Diva! Diva!”.
I spelarbussen förklarar en nedstämd Johan för Ralf att han inte kan skriva, inte ens sitt namn: ”Fan, att jag inte kan skriva med fötterna!” ”Det kommer!”, menar Ralf, förmodligen syftande på att skriva för hand. Hemma igen bråkar Johan med sin storasyster och avspisar i telefon en reklamkille som vill att pojken ska fotograferas för en affisch för drycken Fimpo-nad. Johan svarar att läsken ”smakar skit”, lägger på luren, går ned till bollplanen och iakttar sorgsen de forna kamraterna som sparkar boll. Han är inte bara ledsen, utan sur, och ropar ”Stick!” till tanten, som tycker att också han väl borde få vara med och spela.
Ur en tryckpress matas löpsedlar för Kvällsslaskan fram, med texten ”Fimpen sviker Sverige”. Nyheten har alltså spritts, att Johan ska lägga av. Tv-reportern Bo Holmström intervjuar på skolgården pojken, som rättar honom och säger att han inte heter ”Fimpen”, utan Johan:
Holmström: Dom säger att du ska sluta med fotbollen helt och hållet…?
Johan: Ja.., så att jag kan lära mig skriva å så…
Holmström: Men kan du inte göra det, fast du spelar fotboll då?
Johan: Näe…
Holmström: Tar fotbollen för mycket tid från skolan?
Johan: Ja...
Holmström: Hur ska vi klara oss då, då? I matchen mot Sovjet till exempel?
Johan: Dom klarar sig nog i alla fall...
Holmström: Är det skolan som sagt åt dig att ”nu får du ägna dig åt att läsa och skriva och inte spela fotboll… annars så…?”
Johan: Nej, det är jag själv
Holmström: Har du bestämt det själv?
Johan: Ja
Holmström: Kan du inte läsa och skriva då?
Johan: Näe, inte ens mitt namn…
Johan: Näe, inte ens mitt namn…
Holmström: Alla dina kompisar i den klass du går, kan dom skriva sina namn?
Johan: Ja
Johan: Ja
Holmström: Det har ju varit lite bråkigt på matcher också… Domarbråk bland annat, vad har det betytt för dig?
Johan: Ja, dom dömer… bedömer inte rätt och så, … det blir inge kul å spela…
Holmström vill fortsätta intervjun, men skolklockan ringer in och Johan säger att han har timme nu och går. Reportern summerar då: ”Ja, det där var före detta ’Fimpen’, Johan, som har bestämt sig alldeles själv, säger han, för att bli en alldeles vanlig pojke i Sverige. Inte längre alltså en fotbollsstjärna. Hur det nu ska gå mot Sovjet, ja, det kan man börja undra.” Hemma i tv-soffan ses Johan följa detta tv-inslag om sig själv samt efterföljande intervju med Georg ”Åby” Ericson, som menar att det ”knappast är nån mening med att vi åker till Sovjet. Här har man ju i alla fall byggt upp laget kring Johan. Han har varit väldigt duktig i matcherna [..] Det är ju han som varit vårt vapen i VM-kvalmatcherna. Och får vi nu ställa upp utan, ja, då…”.
Johan ses bläddra i telefonboken och slå ”Åbys” nummer. Nyhetsuppläsaren Sven Lindahl i Tv-nytt klipps därefter in:
Det fotbollsintresserade Sverige kan andas ut. Johan Bergman, mera känd som
”Fimpen”, medverkar trots allt i den viktiga matchen mot Sovjet i Moskva nu på söndag. Johan Bergman ska vara med en sista gång om han, som han säger, slipper de 17 små björnarna. Trots omfattande efterforskningar har Tv-nytt inte lyckats få klarhet i vad han syftar på.
Sportkommentatorn Bengt Bedrup refererar sedan till matchbilder, i vilka Johan gör alla tre målen, Sverige vinner över Sovjet med 3-2 och (enligt filmen) därmed går vidare till VM i Västtyskland 1974. Sedan klipps det till en hammarbymatch, nu med Johan på läktaren och ”Mackan” i fin comeback. Efteråt skriver ”Mackan” autografer, medan Johan osedd smyger förbi.
I skolan är det räkning och fröken visar två röda och två blå kulor på kulramen och frågar vad 2 plus 2 blir. Alla i klassen räcker upp handen och till slut efter lång tvekan även Johan, som får frågan och svarar ”5”. De andra barnen fnissar och vill viftande korrigera honom, men fröken säger åt dem att ta ned händerna. I filmens sista replik säger hon så: ”På sitt sätt var det rätt. För det finns saker ibland som är viktigare än att 2 och 2 blir 4. Men det kan vi tala om en annan gång.” Hon blinkar till Johan, som ser aningen mindre trumpen ut än vanligt, varpå bilden fryses på hans ansikte.
Över en svart bild, efter ljudet av läktarjubel och talkören ”Segern är vår, segern är vår, vi har vunnit, segern är vår!” hörs en speaker ur högtalaren läsa upp de medverkandes och filmteamets namn. Inga eftertexter förekommer således, vilket onekligen är ett ovanligt och ”barnvänligt” grepp – som måhända visar att man skulle kunna klara sig hyggligt ett bra tag även utan läsförmåga?
Barnets eget perspektiv saknas helt
Frågan är varför Johan slutar spela fotboll, ja, varför han ens börjar göra det i Hammarbys A-lag och sedan avancerar ytterligare till högsta tänkbara nivå. Ingenting i pojkens yttre tyder någonsin på att han tycker att det är roligt att spela med de vuxna, även om han ses göra sedvanliga målgester. Än mindre hörs några glädjeuttryck eller ens nöjda ord komma ur hans mun. Ingen frågar heller om han vill spela i landslaget, utan ”Åby” har ”bestämt” det.
Pojkens samtycke efterfrågas aldrig. Hade han det kanske skojigare på grusplanen till-sammans med kompisarna? Eller slutar han därför att han insett att skolan är viktigare, inte för att landslagsfotbollen stinker..? ”Åby” Ericsons taktikgenomgång under paus i matchen mot Sovjet (således efter att Johan bestämt sig för att detta är hans sista match) torde förvisso inte vara något som motiverar en 7-åring. Detta är för övrigt enda gången som den annars alltid gladlynte landslagsledaren verkar irriterad på pojken och två gånger frågar ”Lyssnar du på vad jag säger?” och på förstaklassarens lama ”ja” replikerar ”Men visa det då!”.
Det förs i filmen varken från föräldrarnas, lagledarnas, skolledningens eller mediernas sida någon dialog med pojken eller någon diskussion om det välbetänkta i hans medverkan. Filmen i sig verkar därmed just vilja stå för ett sådant ifrågasättande, om än inte med något stöd i barnets eget perspektiv. Pojken får aldrig yttra sig i frågan. Vi ser i stort sett ingen inter-aktion överhuvudtaget mellan Johan och föräldrarna, förutom att mamman följer sonen till arenan eller flygplatsen.
Hennes enda reaktion på Georg ”Åby” Ericsons telefonsamtal med Johan om landslagsut-tagningen är ett eko av pojkens: ”Ja, men du har ju ingen tröja...” Rektorn bryr sig bara om PR för skolan. Sex av landets på 70-talet mest kända journalister intervjuar den unga stjärnan eller refererar hans fotbollsprestationer (Bengt Bedrup, Bengt Grive, Arne Hegerfors, Bo Holmström, Lennart Hyland, Sven Lindahl), utan att någonsin ifrågasätta det lämpliga i att en 6-7-åring indirekt åläggs ett enormt ansvar som räddare av nationen.
Den enda som försöker efterhöra Johans egen åsikt är Monica Zetterlunds lärarinnegestalt. Hon säger sig förvisso inte veta mycket om fotboll, men sonderar av allt att döma inte enbart därför hans inställning till positionen på planen. Skulle Johan inte tycka att det vore bättre om han finge spela center? Mindre fysiskt krävande? Vore skolan och fotbollen då möjliga att kombinera? Trots det nekande svaret beträffande positionsbyte, ser vi faktiskt Johan senare spela just centralt för Hammarby och även då göra mål. Varför inte också i landslaget?
Kritikerna var frågande
Skälet till att Johan lägger av förblir onekligen också oklart. Göteborgs-Postens film-recensent Monika Tunbäck-Hanson verkade (17/2-74) vara inne på att filmen i själva verket handlar om de vuxna, när hon skrev att ”Fimpen är en film om barnasinne och leklust, men den är gjord på en viss distans. Med vänlig ironi följer Widerberg de stora grabbarnas allt uppslukande intresse för fotboll.” Att ett barn har barnasinne behöver ju inte påpekas, varför recensenten troligen syftade på de vuxnas barnsliga sinnelag och spellust. Ändå gör Tunbäck Hanson denna tolkning av filmens slut: ”Den berättar inte bara om hur kämpigt det är att vara idol, allra helst när man är liten och ännu inte kan läsa och skriva [utan filmen ger även fina svep över förorten och inblickar i familjen]”. Arbetets kritiker Richard Norén är (17/2-74) mer fundersam:
sammantaget kan jag inte få ekvationen att gå ihop, därtill känns den alltför rapsodisk. Allra mest gäller det slutet, som verkligen känns påklistrat. Vad Widerberg egentligen tänkt sig med den här filmen framgår nog inte riktigt, är jag rädd. Frågan är om han vet det själv.
Vändningen mot slutet är onekligen svårbegriplig, för att inte säga obegriplig. Slutar Johan verkligen med fotbollen därför att den tar alltför mycket tid från skolan? För att sporten är för betungande och utmattande? Idolskapet för tungt att bära, prestationspressen för hård? Kommer framgången alldeles för snabbt? Ingenting tyder på något av detta, även om pojken förvisso är sömnig, men kanske mer p.g.a. bilderboken och resorna, än fotbollen i sig.
Han ses aldrig träna, har på sin höjd en match varje vecka och en landskamp varannan månad. Han behandlas heller inte som någon idol av klasskamraterna. Är han inte nöjd med sin egen prestation? Lägger han av, för att han inte får/kan leka med jämnåriga? För att barnfansen tycker att han blivit en diva? För att han vill kunna allt det som klasskamraterna kan – vara som ”alla andra”? Vi får aldrig riktigt veta, eller blir i vart fall inte övertygade.
Så avstår pojken verkligen fotbollen, för att han mest av allt vill lära sig att skriva och läsa? Det är i så fall svagt underbyggt. Är det kanske snarare för att vara den snälla fröken till lags, d.v.s. den enda som verkligen tycks bry sig om hur han själv känner och upplever det hela? Kunde grabben inte matchas klokare? Få stå över någon match och vila? Varför måste det vara allt eller inget?
Eller slutar pojken spela fotboll för gott, för att regissören ville säga något specifikt om barn och sport? Är filmen framför allt en tackling mot den vuxenvärld som tanklöst pressar barn till att prestera? Frågorna är många, huvudsakligen p.g.a. att denna film för ovanlighetens skull har alltför mycket matchbilder (världsrekord?) och för lite av personporträtt. Åskådaren får ingenting veta om Johan förutom hans fotbollsvirtuositet, inget om vad som motive-rar honom.
Analysen fortsätter och avslutas i Del II på onsdag (1/6).
Analysen fortsätter och avslutas i Del II på onsdag (1/6).
Not
Texten är ett utdrag ur min bok Att träna och tävla är komiskt. Sport enligt svenska fiktionsfilmer 1930-2015, Visby: Film-förlaget 2015
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar