tisdag 15 mars 2016

Mediepedagogikblogg för högskolelärare & -studenter

För den som inte är intresserad av mer än ETT enda barnkulturområde, silar jag här ut en separat….


Mediepedagogikblogg för högskolelärare & -studenter


Barnen begriper inte bilderna i Alfons Åberg-böckerna! (2015-12-04)

”Att få vara den man är”? Kan Billy Elliot det? (2015-11-19)

Medielek – ett försök till begreppsutredning (2015-11-05)

Sentida ”medialiserad” lek – eller månghundraåriga medielekar och lekifierade och spelifierade medier? (2015-11-04)

Från filmlekar till iPadlekar? (2015-11-07)

Adultonormativitet #12: Missuppfattningen av Fem myror är fler än fyra elefanter – mer uppstudsig än pedagogisk! (2015-11-09)

Fem myror…, del III: Inte bara Lattjolajbanlådan peppar barn! (2015-11-11)

Fem myror, del IV: Förskolebarns reaktioner fångade av videokameran (2015-11-12)

Fem myror…, del V: Minskade serien då några kunskapsklyftor? (2015-11-13)

Adultonormativitet #13: LÄRA 2-8-åringar estetik?!? (2015-11-16)

VEM älskar Pija Lindenbaums Manne?! (2015-11-30)

Adultonormativitet #15: Oklarhet som högst tveksamt vuxet kvalitetskriterium för ”bra barnkultur” (2015-12-02)

Insidan ut, del IV: En film utan skurk – till och med utan hjälte? – som ”konstnärlig lösning” (2015-12-11)

En studie av död och ”mord” i animerade barnfilmer… – Läkare, bliv vid ditt stetoskop? (2015-12-14)

Flickors lek med Barbie har mycket att lära kvinnor (2015-12-17)

Den totalt oskyldiga färgen rosa – och vuxnas tre felslut rörande genus (2015-12-21)

Barbie-Woman & Co utgör ingen risk! (2015-12-22)

Action(figur)-Man, Han-Man, Super-Man, Spindel-Man, Bat-Man, Järn-Man & Co är ren magi (2015-12-23)

Myten om ”barnet inom oss” (2015-12-30)

Vuxnas självcentrerade missuppfattning av barns genuskonstruktion: adultonormativitet #17 (2016-01-11)

Simone de Beauvoir hade delvis rätt! – Man föds inte som kvinna utan som flicka (2016-01-13)

Genusgungbrädet ersatt av genusbalansvåg (2016-01-18) 

Böcker är fantasiförlamande – visuella berättelser däremot fantasistimulerande (2016-01-20)

Utseendefixeringen och hudfärgslåsningen i Lilla Hjärtat-kontroversen (2016-01-27)

Stereotyphotet och skillnaden mellan positiva och negativa stereotyper i fallet med vuxna respektive barn (2016-02-01)

”Docktestet” – ett experiment av högst tveksamt värde (2016-02-03)

Hur förhålla sig till barn beträffande rasstereotyper och rasism i (inte bara) bilderböcker? Del 1 (2016-02-08)

Hur förhålla sig till barn beträffande rasstereotyper och rasism i (inte bara) bilderböcker? Del 2 (2016-02-10)

Hur förhålla sig till barn beträffande rasstereotyper och rasism i (inte bara) bilderböcker? Del 3 (2016-02-12)

Behövs verkligen akademiska ämnen som dagens barnlitteratur och barnkultur?(2016-02-17)

Lille svarte Sambo är inte rasistisk – men möjligen den 104 år yngre ”rasismfria” versionen? (2016-02-22)

Barns storytelling för att forma sina liv: Vivian Gussin Paleys lekdramatiska metod (2016-03-02)

Måste barns agerande utifrån egna berättelser nödvändigtvis förvandlas till dramapedagogik? (2016-03-07)

Bok blir film blir datorspel i givande samspel (2016-03-09)

Kulturell mångfald – driven hur långt?  (2016-03-14)


Alla finns att hitta på dessa månader och dagar på min blogg


Margareta Rönnbergs barnistiska blogg om barnkultur och kulturprodukter för barn


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar