onsdag 21 december 2016

Tjuren Ferdinand sedd från tjurfäktarnas synvinkel. Om tolknings- perspektivets betydelse


Tjuren Ferdinand (1938) brukar vara favoriten i det traditionstyngda tv-programmet Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul. Det framgår tydligt när människor tillfrågas om vilken filmsnutt de absolut inte vill byta ut, eller gillar allra mest. För att inte tala om när ryktet vissa år sprids, att kortfilmen har klippts bort.

Lika traditionsenligt brukar figuren tolkas som en pacifistisk symbol. En del brukar tillägga att berättelsen ursprungligen skapades som en reaktion mot inbördeskriget i 1930-talets Spanien. Idag ser somliga också Ferdinand som gay, eftersom han är annorlunda än de andra pojkarna.

Filmen baserar sig på amerikanen Munro Leafs bok The Story of Ferdinand (med illustra-tioner av Robert Lawson) som utkom hösten 1936, ett par månader efter att det spanska inbördeskriget utbrutit. Leaf har själv förnekat att berättelsen handlar om något ”politiskt”, bara om en tjur. Han skrev barnboken på en timme, men redan nio månader innan det spanska inbördeskriget inleddes. Förutspådde han just det?

Miljön är onekligen spansk, närmare bestämt Andalusien, och Spanien är utan tvivel det land som självklart förknippas med ”evenemanget” tjurfäktning. Fast Ferdinand är väl troligen ingen tjur ifall han nu tolkas som en pacifist, utan ska väl också han då stå för en människa. Det vill säga av samma art, om än kanske inte samma rang, som matadorer, banderiljärer eller pikadorer. Varför vill de att Ferdinand ska strida? Och kämpa för eller mot vad? Var Munro Leaf specifikt intresserad av just spansk inrikespolitik, eller motståndare till krig och militarism generellt?

Nu äger förstås inte författaren ensamrätt till tolkningen och uttydarna har varit många. Somliga såg i slutet av 30-talet förvisso i Ferdinand en "duva" eller vapenvägrare, andra däremot en kommunist, anti-kommunist eller till och med fascist. Hitler befallde bränning av boken, medan Stalin precis som Mahatma Gandhi gillade den. Franco förbjöd publicering i Spanien. Hur är det möjligt med så diametralt motsatta synsätt?

Det kanske krävs ett perspektivbyte för att förstå, bort från Ferdinand, till alla dem som för-söker förmå tjuren att slåss. Vilka är de, vad vill de egentligen? Ska de stå för general Francos fascistiska trupper, för den spanska arbetarklassen eller för kommunisterna? Förmodligen inte främst symbolisera de hundratals svenska frivilliga, som i de Internationella brigaderna bidrog i kampen på republikens sida. Hellre än som matadorer, skulle de väl troligen ha varit utstyrda i vikingahjälmar?

Men om tjurfäktarna ska tydas som vänsterkrafter, blir Ferdinand kanske en fascistisk med-löpare som ger efter för general Franco & Co? Står tjuren kanske för olika europeiska länders nonintervention? Bidrog Ferdinand till 36 års diktatur, genom att inte vilja kämpa?

Varje decennium har sin tidsbundna tolkning, men avgörande är utifrån vems perspektiv detta sker. Vilka är det som julen 2016 vill få tjuren att strida? Var hittar vi dagens Ferdinand? Är vederbörande en förebild eller ej? Om ja, för vem då? För vuxna som inbillar sig vara nonkonformister? Vill också barn vara det? Eller är han bara lat eller oengagerad, typ någon som struntar i att rösta i ett viktigt val?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar