Denna vecka fyller FN:s konvention om barnets rättigheter 30 år. Situationen för barn har onekligen förbättrats sedan 1989, men framstegen sker alldeles för långsamt. Visserligen uppmärksammas idag ungas speciella utsatthet inför klimatkrisen, men ”låt dem hållas, de har ju inte rösträtt”…
Det kan tyckas motsägelsefullt, men min uppfattning är att barns möjligheter att uttrycka sina åsikter och ”sprida information och tankar av alla slag, i tal, skrift eller tryck, i konstnärlig form eller genom annat uttrycksmedel som barnet väljer” (FN-artikeln nr. 13, 1989) paradoxalt nog faktiskt verkar ha minskat efter decennieskiftet, jämfört med hur det var på 70- och 80-talet. På grund av Barnrättighetskonventionens ökade genomslag och trots medieexplosionen i stort.
Ty det som med en tveksam beteckning benämns ”skyddsaspekter” förefaller många gånger obefogat få ta överhanden. Eller så förmedlas känslan att barns perspektiv är tillräckligt tillgodosedda, i och med dagens frekventa ordande om ”Barnkonventionen”.
Medierna har på tre sätt avgörande betydelse för barns sociala och politiska identitet såväl som för deras påverkansmöjligheter: dels som begripliga informationskällor, dels som kanaler för deras inbördes samtal, dels för barns möjligheter att nå ut med sina synsätt och åsikter till den övriga allmänheten.
Massmedierna påstås idag dock inte sällan utgöra ett hot mot barndomen, inte minst antytt av statliga organ som Statens medieråd och Barnombudsmannen, med uppdrag som bl.a. sägs utgå från FN:s konvention om barnets rättigheter. I bästa fall anses medierna dock även kunna fungera frigörande och maktökande för barn.
Massmedierna påstås idag dock inte sällan utgöra ett hot mot barndomen, inte minst antytt av statliga organ som Statens medieråd och Barnombudsmannen, med uppdrag som bl.a. sägs utgå från FN:s konvention om barnets rättigheter. I bästa fall anses medierna dock även kunna fungera frigörande och maktökande för barn.
Trots FN-konventionens skrivningar om att staterna ska tillse att ”barnet” (=de under 18 år) nås av önskvärt material – till vilket ”politisk” information visserligen inte tycks höra – inskränks detta påbud dock genast i efterföljande stycken. I konventionens artikel 17 om massmedier och barnets informationsfrihet står nämligen att
Konventionsstaterna erkänner den viktiga uppgift som massmedier utför och skall säkerställa att barnet har tillgång till information och material från olika nationella och internationella källor, särskilt sådant som syftar till att främja dess sociala, andliga och moraliska välfärd och fysiska och psykiska hälsa.
Fast inte vilket material som helst, förstås:
Konventionsstaterna skall för detta ändamål,
- uppmuntra massmedier att sprida information och material av socialt och kulturellt värde för barnet och i enlighet med andan i artikel 29; (a a:artikel 17a) [..]
- uppmuntra utvecklingen av lämpliga riktlinjer för att skydda barnet mot information och material som är till skada för barnets välfärd, med beaktande av bestämmelserna i artiklarna 13 och 18 (a a:artikel 17e).
Är medieinnehåll enbart till för barns välbefinnande?
Ovan citerade FN-artikel 13 säger alltså att barn har rätt inte bara till yttrandefrihet utan även till informationsfrihet, d.v.s. rätt att ”motta och sprida information och tankar av alla slag, i tal, skrift eller tryck [...] eller annat uttrycksmedel” (a a:13, min kursivering). Men varför behövs dessutom en specifik artikel om just massmedier? Avgörande är artikel 17:s ord ”välfärd”, som dock ofta tolkas felaktigt.
Så bygger exempelvis Statens medieråds filmgranskning på missuppfattningen att ”barnets välfärd” i konventionstexten skulle vara liktydigt med ”barnets välbefinnande”. Vad beträffar granskningskriterierna för åldersrekommendationerna, lyder bedömningsgrunden i paragraf 5 i Lagen om åldersgränser för film som ska visas offentligt (2010:1882) alltså som följer:
Så bygger exempelvis Statens medieråds filmgranskning på missuppfattningen att ”barnets välfärd” i konventionstexten skulle vara liktydigt med ”barnets välbefinnande”. Vad beträffar granskningskriterierna för åldersrekommendationerna, lyder bedömningsgrunden i paragraf 5 i Lagen om åldersgränser för film som ska visas offentligt (2010:1882) alltså som följer:
Framställningen i en film får inte godkännas för visning för barn under sju år, under elva år eller under femton år om den kan vara till skada för välbefinnandet för barn i den aktuella åldersgruppen. Statens medieråd beslutar om åldersgränser.
http://www.rkrattsdb.gov.se/SFSdoc/10/101882.PDF
Under rubriken ”Frågor och svar om åldersgränser” på det statliga rådets webbsajt ges som svar på frågan Vad menas med skadlig för välbefinnandet? detta:
Begreppet välbefinnande är förankrat i det synsätt som kommer till uttryck i FN:s konvention om barnets rättigheter och är det kriterium för vilka medieinnehåll medlemsstaterna förbundit sig att skydda barn mot. Ingen kan veta säkert om en film kan ”vara till skada för välbefinnandet” hos den som tittar på den. Det är bedömningar som görs av två filmgranskare som har kunskaper och erfarenheter om barns utveckling i olika åldrar.
När granskarna bedömer om en film kan skada välbefinnandet tar de hänsyn till att barn i olika åldrar kan känna sig rädda och skrämda, oroliga eller förvirrade av en film de sett. De kanske får svårt att sova, drömmer mardrömmar eller reagerar med att bli ängsliga. En del vågar kanske inte göra sådant som de kunde göra tidigare, blir rädda för att vara ensamma, får svårt att koncentrera sig i skolan eller känner sig störda av att ha obehagliga och skrämmande bilder i huvudet som de inte blir av med eller kan styra över.
http://www.statensmedierad.se/Aldersgranser/FAQ-aldersgranser/#6
FN-konventionen ifråga innehåller emellertid inte alls något kriterium rörande välbefinnande och uttalar sig förstås inte heller om skrämsel, mardrömmar eller förvirring till följd av medieinnehåll. I själva verket talas det där om värnandet av barnets välfärd, som i massmediesammanhang kan innebära skydd mot reklam avseende tobak och alkohol eller bruket av droger. Huvudsakligen menas i konventionen dock med välfärd materiell och social sådan, av typen tillgång till hälsovård, nyttig kost, bra skola och skydd mot mobbing och fysiskt våld. Vad Internet anbelangar, kan skydd mot nätmobbing och pedofiler på Nätet falla in under sådan välfärd, men begreppet är knappast applicerbart på filmåskådare.
Skulle för övrigt ”välbefinnande” verkligen tas som kriterium, torde de flesta rosade konstnärliga barnskildringar som närmast definitionsmässigt (av recensionerna och upphovsmänniskornas uttalanden att döma) bör ”oroa” åskådaren och ”ta barn på allvar” få mycket höga åldersgränser – om ens rekommenderas. Inte bara skräckfilmer utan många dokumentärer ska ju rent av rubba välbefinnandet. Statens medieråd ger dock som ”[e]xempel på innehåll som kan bedömas vara till skada för välbefinnandet [..] våld, hot, skräck, ångest och lidande”.
http://statensmedierad.se/Aldersgranser/Aldersgranser-for-film/Aldersgranserna/
De bägge sistnämnda exemplen, avseende "skadlig inblick" i en filmkaraktärs eller dokumenterad människas ångest eller lidande, är särskilt tveksamma. I många sammanhang anses det vara värdefullt för barn att få leva sig in i andra människors lidande, då det sägs vara empatifrämjande och kanske även bidra till politiskt handling. Skräckfilmer torde inte heller uppsökas enbart för välbefinnandets skull. Man kan inte bli lättad, ifall man dessförinnan inte blivit skrämd.
De filmer som idag enligt detta välbefinnandekriterium ges en obefogat hög åldersgräns är emellertid de animationer som är ytterst lekfulla, allra minst på allvar. Lek och att ta sin tillflykt till fantasin anses vanligtvis vara ett viktigt skydd för barnets psykiska hälsa. Barns rätt till lek fastslås mycket riktigt i Barnrättighetskonventionens artikel 31. Fiktionsfilmer är dock ingenting som FN över huvud taget berör.
Värdefullt att leva sig in i andra människors lidande
De bägge sistnämnda exemplen, avseende "skadlig inblick" i en filmkaraktärs eller dokumenterad människas ångest eller lidande, är särskilt tveksamma. I många sammanhang anses det vara värdefullt för barn att få leva sig in i andra människors lidande, då det sägs vara empatifrämjande och kanske även bidra till politiskt handling. Skräckfilmer torde inte heller uppsökas enbart för välbefinnandets skull. Man kan inte bli lättad, ifall man dessförinnan inte blivit skrämd.
De filmer som idag enligt detta välbefinnandekriterium ges en obefogat hög åldersgräns är emellertid de animationer som är ytterst lekfulla, allra minst på allvar. Lek och att ta sin tillflykt till fantasin anses vanligtvis vara ett viktigt skydd för barnets psykiska hälsa. Barns rätt till lek fastslås mycket riktigt i Barnrättighetskonventionens artikel 31. Fiktionsfilmer är dock ingenting som FN över huvud taget berör.
Ändå åberopar Statens medieråd, förmodligen för att få ökad legitimitet, FN-konventionens artikel 17e om ”välfärd”, trots att det regeringsråd som utredde Avskaffande av filmcensuren för vuxna – men förstärkt skydd för barn och unga mot skadlig mediepåverkan (SOU 2009:51) i sitt betänkande påtalade att engelskans ”well-being” i artikel 17e ju översätts till svenskans ”välfärd” och även påpekade att ”det begreppet passar sämre i förevarande sammanhang” (a a:175). Lika fullt väljs den, i och för sig möjliga, översättningen ”välbefinnande” – som dock inte alls överensstämmer med andan i FN-konventionens artikel 17e – som en modernare ”mildring” av den tidigare censurlagens sjukdomskriterium ”psykisk skada” (a a:174-175).
Vanligtvis betonas dock bara ena halvan av artikel 13, då barns informationsfrihet lättare kan inskränkas än deras yttrandefrihet. Barn betraktas, som i artikel 17e, oftare som sårbara gentemot media. Man utgår uppenbarligen från att den information som kommer via massmedier potentiellt är farlig, till dess motsatsen bevisats – vilket förstås är svårt. Detta får motivera vuxnas ”beskydd” av barnen från det mediematerial som föräldrarna så önskar – som därmed själva också skyddas från t.ex. barns kritik av dessa vuxna.
Vad ”barnets välfärd” och ”barnets bästa” (enligt artikel 18) innebär, avgör alltså de föräldrar som enligt ”andan i artikel 29” ska respekteras, oavsett hur dessa fostrar sitt barn, så länge föräldrarna inte bryter mot lagen. Den förälder som i vissa länder själv röker och inte invänder mot att dess 10-åriga barn också gör det, kan alltså inte köras över.
Vad ”barnets välfärd” och ”barnets bästa” (enligt artikel 18) innebär, avgör alltså de föräldrar som enligt ”andan i artikel 29” ska respekteras, oavsett hur dessa fostrar sitt barn, så länge föräldrarna inte bryter mot lagen. Den förälder som i vissa länder själv röker och inte invänder mot att dess 10-åriga barn också gör det, kan alltså inte köras över.
Den polske pedagogen Janusz Korczak (1928/1988), som i hög grad influerat formuleringarna i Barnrättighetskonventionen, betonade för sin del också barnets rätt till respekt och till en rättvis gemenskap. Han grundade även en tidning med bidrag skrivna enbart av barn, utgiven 1926-1939. Var finns motsvarigheten idag? Då konventionen sattes på pränt i slutet av 80-talet föreställde man sig förmodligen inte att också barn skulle kunna uttrycka sig via massmedier – typ dagens tv och Internet. Det kan de numera, men om vad?
Internets potential – eller farlighet?
Idag anses inte längre videofilmer (eller ens biofilm) som i något skriande behov av särskilda skyddande insatser. De har nu blivit välkända ”gamla” medier. Endast cirka 2 procent av allt filmskådande äger numera rum på biograf. Statens medieråd inriktar sig idag istället mest på Nätets faror och fokuserar t.ex. extremistiska internetmiljöer, svåra men möjliga att finna av de ungdomar som verkligen letar. Syftet är att ”stärka barn mot våldsbejakande antidemokratiska budskap på Internet”, eller mot pedofiler. Dessutom koncentreras informationsarbetet på andra oönskade övertalningsförsök typ reklam – snarare än på att umderlätta barns eget uttryckande och utbyte av demokratiska tankar.
Detta är alltså den myndighet som efter övertagandet 2011 av vissa av Statens Biografbyrås, d.v.s. filmcensurens, arbetsuppgifter och efter namnbytet från Medierådet numera har till uppgift att bland annat ”verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan”, förutom ”fastställa åldersgränser för film som är avsedd att visas för barn under 15 år”.
http://www.statensmedierad.se/Om-Statens-medierad
Det läggs dock betydligt större kraft på skyddandet än på stärkandet av barn och unga. Med ”medieanvändare” syftar man uppenbarligen huvudsakligen på barn som förment lättpåverkbara ”mottagare”, snarare än på barn som möjliga påverkare och ”sändare” av budskap. Medierådet (eller som dess officiella beteckning en gång löd: Rådet mot skadliga våldsskildringar, förkortat ”Våldsskildringsrådet”) startade 1990 som ett myndighetsliknande tidsbegränsat beskyddarorgan. Kommittén var främst avsedd att lugna de mest kritiska i samband med videovåldsdebatten, men permanentades efterhand och fick med åren utökade arbetsuppgifter och nytt namn. Beskyddarverksamheten lever dock kvar.
http://www.statensmedierad.se/Om-Statens-medierad
Det läggs dock betydligt större kraft på skyddandet än på stärkandet av barn och unga. Med ”medieanvändare” syftar man uppenbarligen huvudsakligen på barn som förment lättpåverkbara ”mottagare”, snarare än på barn som möjliga påverkare och ”sändare” av budskap. Medierådet (eller som dess officiella beteckning en gång löd: Rådet mot skadliga våldsskildringar, förkortat ”Våldsskildringsrådet”) startade 1990 som ett myndighetsliknande tidsbegränsat beskyddarorgan. Kommittén var främst avsedd att lugna de mest kritiska i samband med videovåldsdebatten, men permanentades efterhand och fick med åren utökade arbetsuppgifter och nytt namn. Beskyddarverksamheten lever dock kvar.
Rådets blotta existens bekräftar att medier är potentiellt farliga, särskilt varje nytt massmedium. Statens medieråd kan faktiskt ses som ett åskådningsexempel på teknisk determinism, i så måtto att varje nytt medium i sig tros framkalla fara. Numera fokuseras således riskerna med Internet (inte minst via mobilen), i och med att inte bara videofilmer utan tv-/datorspel blivit allt vardagligare och accepterade såsom jämförelsevis halvgamla och relativt ofarliga.
Instruktionerna säger, enligt förordningens (2010:1923) andra paragraf, att Statens medieråd särskilt ska:
1. beakta och utveckla myndighetens expertroll,
2. tillvarata forskning och annan kunskap,
3. tillvarata barns och ungas egna erfarenheter,
4. verka för mediebranschernas självreglering, och
5. följa och delta i internationellt arbete
http://www.statensmedierad.se/Om-Statens-medierad/Uppdrag/Instruktion
Statens medieråd ska, av förordningens första paragraf att döma, uppenbarligen ändå främst stötta vuxna och ”följa medieutvecklingen när det gäller barn- och unga samt sprida information och ge vägledning om barns och ungas mediesituation”. Man noterar t.ex. att ”[m]ånga vuxna står fortfarande undrande inför ungas fascination över datorspel. Vad lockar och vad får spelandet för konsekvenser?”. Man vänder sig till lärare och föräldrar med material och exempelvis till bibliotekarier med kurser. Än en gång visar sig alltså barn och unga lika, eller mer, kompetenta än många vuxna, men detta ordas det betydligt mindre om än om farorna.
Ändå ”tillvaratas barns och ungas egna erfarenheter” i ytterst ringa omfattning – om ens alls. Såvida inte enkätfrågor i den vart annat år publicerade rapporten Ungar & medier anses vara ett sätt? I så fall ett minst sagt ytligt uppfyllande av denna instruktion nr.3 ovan. Medierådet har mig veterligt inte skapat något lektionsmaterial om hur barn och unga skulle kunna effektivt tillvarata Nätets möjligheter till att kommunicera och sprida sina synsätt, åsikter och kunskaper till vuxenvärlden har till exempel publicerats.
Det behövs myndighetsmodererade diskussionsforum för barn
Idag skulle Internet emellertid kunna användas både för att skapa gemensamma barnståndpunkter och till att ta tillvara barns åsikter. En gruppbaserad digital offentlighetsarena för barn vore inte minst viktig för de ungas möjligheter till opinionsbildning. Särskilda egna webbsajter eller chattar skulle kunna fungera kontaktskapande och erbjuda goda tillfällen för interaktion barn och barn emellan.
Här skulle de tillsammans digitalt kunna diskutera den egna gruppens frågor, intressen och önskemål och formulera gemensamma hållningar inför sin argumentation i den vidare offentligheten. Ett sådant ställe för diskussion mellan olika barn, med utrymme även för kontroverser och skilda meningar, skulle ge fler perspektiv på alla möjliga företeelser även inom barnkollektivet.
Internet med dess webbsajter, diskussionsforum och direkta återkoppling skulle alltså kunna utgöra ett viktigt verktyg för att bredda debatten. Oron infinner sig förstås blixtsnabbt att sådana sidor skulle tas över av exploaterande vuxna, som utger sig för att vara barn. Men varför skulle inte staten kunna avsätta tillräckliga resurser för att tillhandahålla sådana reklamfria och pedagogikfria online-arenor, åtminstone ett digitalt forum som modereras med ett enda syfte: att förhindra vuxnas smyginfiltrering?
Det vore väl en uppgift för en myndighet som Statens medieråd, kan tyckas. På ett sådant diskussionsforum skulle barn och unga inbördes i en vuxenbefriad zon kunna diskutera sina medieerfarenheter och inte minst kommentera det som påstås om dem i mediedebatten. Och varför skulle inte också Barnombudsmannen kunna tillhandahålla ett diskussionsforum där barn kunde ta upp inte bara hur de upplever att Barnrättighetskonventionen efterlevs, utan sin situation och samhällsutvecklingen generellt?
BO ska ju vara barnens ”lobbyist” och förmedla barns synpunkter till beslutsfattarna. Barnombudsmannens har haft ett diskussionsforum, men öppet enbart för den som arbetar som tjänsteman eller är politiker inom kommun, landsting/region och myndighet. BO Fredrik Malmberg hade ett tag för några år sedan ungefär varannan månad möjligheten för barn att under någon timme chatta med honom, däremot inte diskutera med varandra.
BO ska ju vara barnens ”lobbyist” och förmedla barns synpunkter till beslutsfattarna. Barnombudsmannens har haft ett diskussionsforum, men öppet enbart för den som arbetar som tjänsteman eller är politiker inom kommun, landsting/region och myndighet. BO Fredrik Malmberg hade ett tag för några år sedan ungefär varannan månad möjligheten för barn att under någon timme chatta med honom, däremot inte diskutera med varandra.
Diskussion inom barngruppen behöver föregå kommunikation utåt
I exempelvis nyhetsprogrammen för vuxna återfinns barns synpunkter ytterst sällan, vilket är svårbegripligt. Tv-mediet är trots allt fortfarande den viktigaste informationskällan för såväl barn som ungdomar. Ty även det som diskuteras häftigast på Internet har för det mesta av stoffet sin upprinnelse i, eller anknytning till, tv. Också webbsajter knutna till olika tv-kanaler eller samhällsprogram i tv skulle kunna bli avgörande för barns och ungas politiska engagemang.
Vid en framtida rösträtt för barn ska de förstås inte bara nås av särskilt för dem tillyxad valinformation rörande deras tänkbara ”specialintressen”, utan också inbegripas i tv-debatter och valmaterial riktade till alla potentiella väljare och om samtliga politikområden. Detta inverkar givetvis på framställningens innehåll och stil såväl som på ett klart, men för den skull inte förenklande, språk. Även många vuxna skulle välkomna detta. Åtskilliga vuxna föredrog på 80-talet Barnjournalen framför vuxennyheterna, tack vare barnnyheternas större begriplighet (Rönnberg 2010).
Målet inför 50-årsjubiléet av FN:s konvention om barnets rättigheter 2039 är förstås alla barns rätt att rösta i alla val. Opinionsmätningar innan valdagen som inkluderar barn vore givetvis då självklara. Intensifierad information till föräldrar om barns rättigheter att forma en egen åsikt (inte bara) vid val, torde likaså vara nödvändig.
Säkert lär även vissa mer tveksamma ”informatörer” dyka upp och rikta sig till barn, när dessa äntligen fått rätt att rösta, men övriga aktörer, medier och föräldrar torde hålla demagogerna under noga uppsikt och komma med motinformation. Mediernas egna etiska regler och de här efterfrågade statligt modererade diskussionsforumen skulle också utgöra bromsklossar för dem som vore ute efter att lura till sig barns röster.
Journalistförbundens och UNICEF:s pressetiska regler
I åtskilliga länder finns numera ett antal journalistiska förhållningsregler eller, som i svenska Journalistförbundets fall, kallade ”spelregler”. Dessa inrymmer yrkesetiska regler avseende journalisters och fotografers arbetsmetoder gentemot exempelvis källor, såväl som publicitetsregler för ansvariga utgivare, redaktionsledningar och medieägare, som ju är de som i slutändan avgör vad som blir publicerat.
Publiceringsreglerna har huvudområden såsom att ge korrekta nyheter, vara generös med bemötanden, respektera den personliga integriteten, vara varsam med bilder liksom försiktig med namn eller annat som gör identifiering möjlig, samt höra bägge sidor. Under publicitetsreglernas underrubrik ”Respektera den personliga integriteten” står exempelvis:
# Överväg noga publicitet som kan kränka privatlivets helgd. Avstå från sådan publicitet om inte ett uppenbart allmänintresse kräver offentlig belysning.
# Iaktta stor försiktighet vid publicering av självmord och självmordsförsök särskilt av hänsyn till anhöriga och vad ovan sagts om privatlivets helgd.
# Visa alltid offren för brott och olyckor största möjliga hänsyn. Pröva noga publicering av namn och bild med hänsyn tagen till offren och deras anhöriga.
# Framhäv inte berörda personers etniska ursprung, kön, nationalitet, yrke, politisk tillhörighet, religiös åskådning eller sexuell läggning om det saknar betydelse i sammanhanget och är missaktande.
http://www.sjf.se/yrkesfragor/yrkesetik/spelregler-for-press-radio-och-tv/publicitetsregler
Vad gäller t.ex. journalisternas och fotografernas yrkesregler vid anskaffning av material framhålls bland annat den andra punkten nedan, med speciell relevans i fallet med barn (och därför med min kursivering):
# Tillmötesgå rimliga önskemål från intervjuade personer om att i förväg få veta hur och var deras uttalanden återges.
# Visa särskild hänsyn mot ovana intervjuobjekt. Upplys den intervjuade om huruvida samtalet är avsett för publicering eller enbart för information.
# Förfalska inte intervjuer eller bilder.
# Visa hänsyn vid fotograferingsuppdrag samt vid anskaffning av bilder, särskilt i samband med olyckor och brott.
http://www.sjf.se/yrkesfragor/yrkesetik/spelregler-for-press-radio-och-tv/yrkesregler
Svenska Journalistförbundet är även medlem i Internationella journalistfederationen (IFJ), med egna guidelines för främjande av barns medierättigheter. Sammanslutningen har, förutom fackliga rättigheter, som målsättning att kämpa för social rättvisa, demokrati, pluralism och mänskliga rättigheter. IFJ framhåller (2012) t.ex. att Europarådet rekommenderat visandet av dokumentärer, där barn i åldern 7-18 år från olika länder ges möjlighet att uttrycka sina åsikter, vilket ju nästan definitionsmässigt inbegriper deltagande av barn. Hur kan då detta med medverkande barn bäst äga rum? Medierna kan t.ex. utse ”barnkorrespondenter” liksom särskilda vuxna journalister som blivit tränade i att återge barns synvinklar, föreslår IFJ (2012).
Vanligtvis handlar inkluderingen av barn dock om intervjuer med dem, för vilket bland annat ett antal rekommendationer utarbetats. Utgångsläget är att barnet har rätt till sitt privatliv och att denna rättighet enbart kan åsidosättas när det är i barnets eget intresse eller i allmänintresset och dessutom tillstånd getts (a a:53). Vidare:
# Intervjun bör, förutom under exceptionella omständigheter, alltid äga rum med någon vuxen närvarande som har barnets bästa i åtanke och kan skydda barnet, eller om nödvändigt: avbryta intervjun.
# Intervjuaren bör sitta eller stå i samma höjd som barnet och inte tala ned till det, varken bokstavligen eller bildligt talat.
# I fallet med radio- eller tv-intervju är det viktigt att barnet är avslappnat och inte överväldigat av kameran eller tekniken i övrigt, vilket kan innebära att kamerateamet måste tillbringa en tid runt barnet tills det slutar fokusera på kameran eller ljussättningen.
# Frågor ska riktas till barnet, inte till den vuxne i närheten, som bör observera men inte lägga sig i. Annars får man den vuxnes snarare än barnets historia.
# Intervjuaren bör använda en lugn, vänlig och neutral röst och inte reagera med chock eller förvåning.
# Frågorna ska vara tydliga, raka och inte ledande. Inled med öppna frågor för att inte påverka barnet och insnäva sedan mot de fakta som behöver kontrolleras.
# Frågor kan upprepas med annan formulering, för att kolla att barnet förstått och uttryckt sig tydligt.
# Det är bättre att ställa faktafrågor om vad någon sa och gjorde, än att fråga hur det kändes (IFJ 2012:57).
Därtill kommer FN:s barnfond/UNICEF:s guidelines för journalister (2010) som i hög grad liknar de redan nämnda, men dessutom mer uppmärksammar kulturella och globala skillnader, samt betonar ”barnets bästa” vid eventuell rapportering: ”barnets bästa ska skyddas framför alla andra överväganden, inklusive förespråkandet av viktiga barnfrågor och främjandet av barnrättigheter”
(UNICEF: Reporting guidelines to protect children at risk:
http://www.unicef.org/media/media_tools_guidelines.html )
Det enskilda barnet ska således inte offras ens för alla barns bästa. Journalisten ska vidare undvika frågor som kan återkalla traumatiska händelser, är okänsliga för de kulturella värdena i barnets omgivning, eller kan utsätta barnet för förödmjukelse eller fara. Iscensättning eller återberättande av något som barnet själv inte varit med om, tas det också avstånd från.
(UNICEF: Reporting guidelines to protect children at risk:
http://www.unicef.org/media/media_tools_guidelines.html )
Det enskilda barnet ska således inte offras ens för alla barns bästa. Journalisten ska vidare undvika frågor som kan återkalla traumatiska händelser, är okänsliga för de kulturella värdena i barnets omgivning, eller kan utsätta barnet för förödmjukelse eller fara. Iscensättning eller återberättande av något som barnet själv inte varit med om, tas det också avstånd från.
Vad gäller avidentifiering är UNICEF dock inte lika restriktiv som svenska Journalistförbundet, men råder media att alltid ändra namn och i bild dölja barnets identitet i de fall då barnet är offer för sexuella övergrepp eller exploatering, förövare av fysiska eller sexuella övergrepp, HIV-positiv eller har AIDS (såvida en förälder inte gett sitt fulla medgivande). Likaså när barnet är åtalat eller dömt för brott, eller är barnsoldat med vapen i hand. Även en före detta barnsoldat i bild utan vapen kan ibland behöva anonymiseras, såväl som asylsökande barn och flyktingbarn, menar man.
UNICEF:s riktlinjer framhåller samtidigt att ”i vissa fall är förevisandet av barnets identitet – dess namn och/eller igenkännbara bild – i barnets intresse/för barnets bästa” (a a). Men även då ska barnet skyddas mot skada och stödjas vid eventuell stigmatisering eller repressalier. Exempel på detta ges: när barnet själv tar kontakt med en reporter och vill utnyttja sin yttrandefrihet och rätt att göra sin åsikt hörd.
Likaså när ett barn är deltagare i social aktivism eller social mobilisering och själv önskar bli identifierad såsom en sådan aktivist, betraktas detta som "i barnets intresse/för barnets bästa". Och slutligen ges ytterligare ett skäl till full öppenhet: ”När ett barn är involverad i ett psykosocialt program och detta att hävda sitt namn och sin identitet utgör en del av dess hälsosamma utveckling” (UNICEF: Reporting guidelines to protect children at risk, 2010).
Det mesta återstår alltså att göra de kommande 20 åren!
Not
Inlägget bygger till största delen på kapitel 5 i min bok Barns rätt till sin röst. Om de yngstas politiska och kommunikativa rättigheter, Visby: Filmförlaget 2014
Referenser
IFJ: Putting Children in the Right. Guidelines for Journalism and Media Professionals, Bryssel 2012
Korczak, Janusz: Barnets rätt till respekt, Stockholm: Natur och kultur, 1988/1928
Rönnberg, Margareta: Från Barnjournalen via Lilla Aktuellt – till Häxan Surtants Rapport? Om barn, tv-nyheter, politik och medborgarskap, Visby: Filmförlaget 2010
Korczak, Janusz: Barnets rätt till respekt, Stockholm: Natur och kultur, 1988/1928
Rönnberg, Margareta: Från Barnjournalen via Lilla Aktuellt – till Häxan Surtants Rapport? Om barn, tv-nyheter, politik och medborgarskap, Visby: Filmförlaget 2010
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar