måndag 16 december 2019

Dr. Seuss’ HOW THE GRINCH STOLE CHRISTMAS (1966): Den perfekta julfilmen i årskurs 3 dagarna före jullovet – och samtidigt förstås lektion i engelska…


Mitt julklappstips av skolformat är att delar av två dagar innan jullovet hägrar ägnas åt att se och diskutera den animerade ”långa kortfilmen” (26 minuter)

"Dr. Seuss' How The Grinch Stole Christmas!" - Full TV Special Cartoon (1966) 

i regi av den legendariske Warner Bros-animatören Chuck Jones (efter 1962 dock hos Metro-Goldwyn-Mayer). Grinch’ röst görs av Boris Karloff, men det är förstås bara en rolig detalj för pensionärer och filmforskare – eller åtminstone för pensionärer som varit/är filmforskare och minns Karloff i rollen som Frankensteins monster i flera skrämselfilmer från 30-talet. 

Hela den (föga skrämmande) animerade filmen går att se på



Animationen är så uttrycksfull att varje 9-åring lär förstå berättelsen enbart utifrån det audivisuella. För att motivera (= ursäkta) halvtimmesvisningen i skolan kan man dock i klassen jobba med att olika grupper letar upp vad vissa av de okända orden betyder, varpå grupperna gemensam sammanfattar texten. (Eventuellt är det också bra att veta av ”the Whos” hos ”Dr. Seuss” betyder ”människorna” i människostaden ”Whoville”.)

Börja med att se hela filmen utan förberedelse och diskutera efteråt vad den kan ha handlat om. Finns i klassen någon med engelska som sitt modersmål eller som talar engelska nästan flytande, kan läraren be denna elev om att låta de andra själva försöka komma fram till storyn först. Till sist kan eventuellt vederbörande fylligare sammanfatta berättelsen.

Intressant är givetvis att diskutera hur man kan förstå denna film (och andra), trots att det talas ett annat språk än det egna.

Nästa dag kan 6-7-8-9-10 grupper om tre elever i vardera leta upp de ord som de ej förstår i en tilldelad portion av texten och sedan redovisa detta, så att hela texten blir klarare för hela klassen. Temat avslutas med en ny, förhoppningsvis ännu mer givande, visning.


Hela Dr. Seuss’ korta, underbart rytmiska text (i bokform från 1957) är intakt i filmen och finns på 



Hela boken inklusive illustrationer finns på





Julens – och filmens – budskap är...?

Det finns i princip tre tolkningar av vad julens budskap är: 1) shoppa-shoppa-shoppa/ konsumtion/konsumism; 2) fira att Jesus föddes = att Gud blev en människa (förklara det, den som kan!); 3) för glädjen och gemenskapen i att traditioner förs vidare från en generation till nästa.

Ingen fara! Denna film tar inte ställning för någon religion eller något religiöst budskap, utan avslutas med att ”julen lever kvar så länge vi har varandra”: 

"Christmas Day is in our grasp
So long as we have hands to grasp.

Christmas Day will always be
Just as long as we have we.




Jag kunde rada upp en massa frågor av typen ”Varför tror ni att Grinch hatade julen så mycket?” och ”Varför ändrade Grinch sig?”, men upplever detta förnedrande mot ”Dr. Seuss”, såväl som mot pedagogerna och mot barnen.


GOD JUL 
(av valfritt slag)!


Margareta



PS
Egentligen hette barnboksförfattaren och illustratören Theodor Seuss Geisel och var lika lite doktor som Lars von Trier är adlig.

Många av eleverna lär känna till andra av Dr. Seuss’ berättelser från tv, video och film. Exempelvis den animerade tv-serien Katten i hatten vet allt om ditten och datten visad på SVT:s Barnkanalen, Lorax och Horton (hör en vem)/Horton Hears a Who

DS (a.k.a. Margareta von Rönnberg)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar