lördag 11 maj 2019

Hittade idag igen brevet från Astrid Lindgren till mig daterat 17.12.87 om ”barns bildhunger”! Vårstädning kan löna sig!


Jag har länge förbannat min ovilja att städa (men även njutit av den!), då jag letat det brev som jag fick från Astrid Lindgren strax före jul 1987. Idag dök det upp i en plastficka bakom ett antal bilder på hur någon som (som jag) sitter hela dagarna vid datorn och tv:n bäst ska stretcha olika muskler. Ska visa min naprapat…

Astrid Lindgren skriver dock på gammaldags skrivmaskin och tackar i brevet för min bok En lek för ögat. 28 filmberättelser av Astrid Lindgren, Filmförlaget, Uppsala 1987. Brevets värde för mig som filmforskare är framför allt att också hon uppskattar filmatiseringarna och vad jag förstår – åtminstone i sin ungdom – film i största allmänhet. 

För drygt 31 år sedan beskriver Lindgren några av filmatiseringarna av hennes böcker som närmast etnografiska dokument över en svunnen miljö och tid. Jag förmodar att hon förutom de tidiga Bullerby-filmerna syftar på Saltkråke-, Emil- och Madicken-filmerna.

Jag återger här brevet (poststämplat samma dag som det skrevs) i dess helhet. Om någon på Astrid Lindgrens arkiv önskar få det, lär vederbörande kunna hitta mig!




Stockholm 17.12.87

Kära Margareta Rönnberg!

Tack för din underbara födelsedagspresent! Det är verkligen värdefullt för mej att ha hela filmmaterialet samlat som du har gjort i din avhandling! Jag är glad att du tycker om filmerna och att jag har släppt dem till filminspelning. Det har ju sina risker, men jag tycker att dom har klarat sig bra, och att det är ett bra sätt att tillfredsställa barns bildhunger. Boken är ju ett medium och filmen ett annat, och man kan inte begära en fullständig överensstämmelse. Men jag gläder mej faktiskt åt att se mina filmer då och då. Dessutom är ju flera stycken av dom ett sätt att bevara en miljö som för varje år blir allt mera fjärran.

Jag har på grund av en våldsam födelsedag och ett par usla ögon ännu inte hunnit läsa din text i dess helhet, men nu har jag fått en appart en märkvärdig apparat som ska göra det möjligt för mej att läsa böcker. Så nu ska jag sätta igång!

Tack och god jul!

Astrid Lindgren







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar