tag:blogger.com,1999:blog-5413661298472326612.post3241702487903219946..comments2023-09-29T16:57:16.607+02:00Comments on Margareta Rönnbergs barnistiska blogg <br>om barnkultur & kulturprodukter för barn: Det finns ingen våldsam lek – bara våldslekar! Om en seglivad myt hållen vid liv av kvinnorbarnisten.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/12396690863770286889noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-5413661298472326612.post-23346260443049751142019-02-19T14:38:55.318+01:002019-02-19T14:38:55.318+01:00Tack för kommentaren, Kristina!
Jag håller givetv...Tack för kommentaren, Kristina!<br /><br />Jag håller givetvis med dig om lekens avgörande betydelse för barns sociala samspel och kognitiva, emotionella, etc utveckling. Om det inte handlar om "problemfamiljer/problematiska familjerelationer", menar jag dock att barnen bäst utvecklar sina sociala förmågor i lek tillsammans med jämnåriga. Det finns flera skäl till det:<br /><br />1. Att samtala – äkta kommunikation<br /><br />Bara tillsammans med jämnåriga kan barn lära sig att samtala! I alla andra relationer – förutom kanske terapi – talas de till. Det talas mycket om att föräldrar & lärare ska samtala jämlikt med barnen, men barn och vuxna är aldrig jämlika, hur än vuxna försöker. Vuxna kan bara inte tänka bort att de är åtminstone erfarenhetsmässigt överlägsna barnen. <br /><br />2. Komma överens med jämnåriga, stå på jämbördig fot: bli jämlikar<br /><br />Maktrelationer förekommer i all interaktion, men det avgörande är att få till stånd så liten maktklyfta som möjligt. Med andra ord: inte som i barn-vuxen-relationer interagera över ett enormt maktgap. Barnen befinner sig i enormt underläge tillsammans med vuxna i en dominansrelation. <br /><br />Ty det blir ingen lek, om barnen inte inbördes lyckas samsas genom kompromiss, givna handicap, eller annan jämlikhetssträvan. Det är inte lek, ifall någon tvingas vara med i den eller måste göra på ett visst sätt. Ibland vill man förstås leka en annan lek än lekens ledare bestämt, eller göra på ett annat sätt, men värdet av att vara med i leken och kunna påverka utgången överväger alltid i fallet med lekdeltagande i – i sanning fri – lek.<br /><br />Barn måste lära sig komma överens med andra såsom jämlikar, förhandla med dem som inte har makt över en i form av överlägsen storlek, styrka, status, erfarenheter eller med suverän kontroll över barns tillgång till resurser. Detta sker allra bäst i lek. Det råder givetvis maktskillnader också mellan barn i deras lek, men den är i vart fall betydligt mindre. <br /><br />Inte bara turtagning och omtanke om andra tränas i leken, utan även de egna kroppskrafterna – så som i "våldsamma lekar". Detta går ej med vuxna, då dessa i så fall bara låtsas bli övermannade i exempelvis brottningslekar – och dem upptäcker barn tidigt inte är "på riktigt". Får man inte i lek träna sina krafter, kanske man ej inser hur stark man är och hur illa man kan göra andra.<br /><br />Ja, det finns massor att säga om lek. Mer hittar du ju i högerkorridoren i denna blogg med dessa temat Lek & Lek/spel!<br /><br />Hälsningar<br />Margareta<br /><br />barnisten.blogspot.comhttps://www.blogger.com/profile/12396690863770286889noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5413661298472326612.post-2040857999875571502019-02-19T06:39:51.174+01:002019-02-19T06:39:51.174+01:00Intressant blogginlägg tycker jag som är förskollä...Intressant blogginlägg tycker jag som är förskollärare men sen många år verksam som familjbehandlare och utbildare i socialtjänsten.<br />I vardagen är min ambition att stödja lekfullt samspel mellan vuxen - barn men också mellan barn 9-12 år (i våra stödgrupper). <br />Lekens olika dimensioner av omsorg, utmaning, engagemang är ett spännande område att i praktiken ge förutsättningar för. Även under mina år då jag var verksam i förskolan var detta ett område som jag var nyfiken på. <br />Turtagning, samtycke och empati är för mig huvudbegrepp i leken oavsett vilka som deltar.<br />Hur mycket ska andra barns kroppar involveras för den egna utforskarlustan? <br />När utvecklas barnets flesta färdigheter i leken?<br />Hur kan barn få insikt om andra barns intentioner; intuitivt eller genom övning?<br />Så kallade Maktlekar - hur gör vi barnen medvetna om dem?<br />Frågan - hur vet du att hen också ville?<br />Många frågor så här på morgonen, men ditt inlägg väckte mitt intresse ��.<br />Tänker också på samtycke mellan vuxna i olika sammanhang - är det som barn vi lär oss den förmågan att läsa av andra människor och att goda relationer bygger på kompromiss och kommunikation?<br />Ha en bra dag // Kristina Renard- Hård<br />Kristinahttps://www.blogger.com/profile/00131380935202246153noreply@blogger.com